ارد بزرگ : هيچ دوستي بهتر از تنهايي براي اهل انديشه نيست . كنفسيوس : تاوقتي توقف نكرده ايد ، مهم نيست چقدر آهسته حركت مي كنيد . نيوتن : كسي كه فكر نمي كند ، به ندرت دم فرو مي بندد . مارك تواين : صديق ترين ، بي توقع ترين ، مفيدترين و دائمي ترين رفيق براي هر كسي كتاب است . سهراب سپهري : بهترين چيز رسيدن به نگاهي است كه از حادثه عشق تر است . پائولو كوئليو : هر جا به جستجوي خداوند برخيزي ، او را در همان جا خواهي يافت . محمود دولت آبادي : هنر با عشق شروع مي شود ، با سختي ادامه پيدا مي كند و با درد و رنج به پايان مي رسد . گاليله : هرگز مردي ولو بسيار نادان را نديدم كه از وي چيزي نتوانسته‌ام بياموزم . چارلي چاپلين : در دنيا جاي كافي براي همه هست ، پس بجاي اينكه جاي كسي را بگيري سعي كن جاي خودت را پيدا كني . هميلتون : بر روي زمين چيزي بزرگتر از انسان نيست و در انسان چيزي بزرگتر از فكر او .

۱۳۸۹ آذر ۶, شنبه

معرفي كتاب : نزهة القلوب

"نزهه القلوب"،كتابي است درباره هيئت و جغرافيا به زبان فارسي كه حمدالله مستوفي قزويني آن را در سال 740ه.ق تاليف و گاي ليسترانج آن را تصحيح و تحشيه نموده و انتشارات اساطير به تازگي آن را منتشر و روانه بازار نشر كرده است.
كتاب حاضر مشتمل است بر يك فاتحه،سه مقاله و يك خاتمه:1)فاتحه مشتمل بر يك مقدمه،در ذكر ترتيب ابداع افلاك و نجوم و عناصر و ... و يك ديباچه در ذكر ربع مسكون و شرح طول و عرض و صفت اقاليم و وصف اطراف آن.2)مقاله اول درباره تكوين مواليد ثلاثه معادن و نبات و حيوان،مقاله دوم در ذكر انسان و مقاله سوم كه مهم ترين بخش كتاب نيز مي باشد درباره بلدان و ولايات و بقاع است كه خود مشتمل بر چهار قسمت است:الف)در ذكر حرمين شريفن،ب)شرح احوال ايران زمين مشتمل بر يك مطلع در شرح تقسيم و طول و عرض و حدود قاصي و قبله بلاد ايران و چگونگي آب و هوا و بنياد عمارات و مشخصات و صفات ساكنان در20باب و يك مخلص در ضبط راه ها،نهر ها و عيون و اشجار و كوه ها و معادن در 5فصل،پ)ذكر بلادي كه اگرچه جزء ايران نيستند اما حكام ايران آنها را ساخته اند،ت)ذكر عمارات عاليه مشهور كه در ديگر ولايات ربع مسكون است و از معظمات ابنيه.3)و خاتمه كتاب در ذكر عجايبي است كه در ساير ولايات ربع مسكون است.
و اما درباره حمدالله مستوفي:او شاعر،مورخ و جغرافيا نويس ايراني در قرن 8ه.ق و اهل قزوين بوده است.افراد خاندانش غالبا مستوفيان و متصديان امور ديواني بوده اند و او نيز مدتي به عنوان متصدي ماليات قزوين.،زنجان،ابهر و طارمين انجام وظيفه مي كرده است.از آثار او سه كتاب باقي مانده است:"تاريخ گزيده" ،"ظفرنامه" كه تاريخ منظومي است به وزن شاهنامه و "نزهة القلوب"َ

معرفي كتاب : ديوان اثيرالدين آخسيكتي

كتاب حاضر،همانطور كه از نام آن پيداست،ديوان اشعار اثيرالدين آخسيكتي مي باشد كه مرحوم دكتر ركن الدين همايون فرخ ضمن افزودن شرح حال مفصل و مقايسه ايشان با شاعران معاصر و بيان نظرات برخي از بزرگان ادب فارسي درباره ايشان،متن اشعار را از مقايسه هست ديوان و منتخب و دو جنگ گردآوري،تصحيح و مقابله نموده است و انتشارات اساطير به تازگي آن را منتشر نموده است.
اثير الدين آخسيكتي شاعر پارسي گوي معروف قرن ششم ه.ق و منسوب به آخسيتك از فرغانه مي باشد.او در شعرش خود را "اثير" و "اثير آخسيكتي" ناميده،ليكن تذكره نويسان از او با نام اثيرالدين آخسيكتي نام برده اند.او رياضي،حكمت،طب،نجوم،منطق،فقه،اصول،كلام مي دانسته و بر ادبيات عرب تسلط داشته است.اثيرالدين در قالب هاي شعري قصيده،غزل،قطعه و رباعي شعر مي سروده است.شعر اثير،همانطور كه شيوه رايج روزگار او بوده،برخوردار از مغلق گويي،استعمال لغات مهجور عربي و فارسي و به كار بردن اصطلاحات فلسفي،حكمي،نجوم و الهيات مي باشد.هرچند كه اثير كوشيده تا آنجا كه مقدور بوده خود را از اين قيد برهاند و سخن خود را با زباني ساده بيان دارد.سبك اثير تركيبي از سبك خراساني و عراقي مي باشد.او با تلفيق جلال و شكوه و طنين سبك خراساني با لطافت و رواني و ملاحت سبك عراقي،سبك جديدي را به وجود آورده كه بسيار دلنشين و مطبوع است.او از استعارات و تشبيهات و معاني دور از ذهن خصوصا در غزل سرايي دوري نموده است.به نظر مي رسد اثير از برخي شعرا چون خاقاني،انوري ابيوردي و سنايي متاثر بوده است.او خصوصا در غزل پيرو نحوه تفكر عرفاني سنايي غزنوي مي باشد.و در پايان رباعي از اثيرالدين:
دل،بر تو بدل،نمي گزيند،چه كنم
جزء با غم تو،نمي نشيند،چه كنم
وين ديده كه امروز تورا مي بيند
فردا ،كه مبادا كه نه بيند،چه كنم

معرفي كتاب : اشعار عاميانه ايران در عصر قاجاري

كتاب حاضر مجموعه اي است از اشعار عاميانه ايران يا به اصطلاح علمي"فولكلوريك"كه در خلال سال هاي واپسين سلطنت ناصرالدين شاه قاجار(از1264تا1313ه.ق برابر با سال هاي 1845تا1896م)در بين مردم كوچه و بازار رايج بوده و مطربان،خوانندگان،نوازندگان و مقلدان دوره گرد آن ها را در عروسي ها ،ختنه سوران ها و مجالس سور و سرور طبقات عامه مردم و احيانا در بزم هاي خصوصي خواص مي خوانده اند.به دليل فولكلور بودن اين اشعار نمي توان سال دقيق انشاء،انتشار و سراينده آن ها را در كتاب ها و تذكره ها جستجو كرد.از آنجا كه اشعار عاميانه،زبان حال مردم كوچه و بازار مي باشد و اين مردم به اصول و قواعد شعر آشنا نيستند،اين اشعار فاقد قواعد عروضي است.الهام بخش اين مردمان در سرودن شعر تحولات و تغييرات نامساعد اجتماعي،سياسي و اقتصادي مي باشد.
اين اشعار را محقق روسي، والنتين آلكسي يويچ ژوكوفسكي، در طي اقامت چند ساله خود در ايران و با حضور در شهرهاي مختلف از زبان مردم شنيده و در قالب كتابي گردآوري كرده است و مرحوم دكتر عبدالحسين نوايي ضمن افزودن توضيحاتي ، نسخه اوليه اين اشعار را تصحيح نموده است.
اين كتاب نخستين بار در سال 1382توسط انتشارات اساطير به چاپ رسيد و هم اكنون چاپ دوم اين اثر روانه بازار نشر گرديده است.

۱۳۸۹ آبان ۲۰, پنجشنبه

معرفی کتاب : آیین فتوت و جوانمردی

عنوان کتابی است تالیف استاد اسماعیل حاکمی،که انتشارات اساطیر به تازگی چاپ دوم آن را روانه بازار کرده است. همانطور که از نام آن آشکار می باشد،موضوع آن فتوت و جوانمردی می باشد.مولف در این کتاب ضمن برشمردن آیین فتوت و جوانمردی،طبقات گوناگون فتیان را مطرح و درباره فتوت نامه نویسی نیز توضیحاتی ارائه کرده است.در این کتاب نمونه هایی از داستان های مرتبط با جوانمردان و عیاران ارائه و از جوانمردان مشهوری چون:حمزه بن آذرک،هشام بن حکیم،ابو مسلم خراسانی و یعقوب لیث صفاری سخن به میان آمده و در ادامه، استاد حاکمی بطور مفصل به یعقوب لیث و زندگی وی پرداخته و در پایان کتاب نیز مقالاتی از استاد عبدالحسین زرینکوب و سعید نفیسی درباره موضوع فتوت و جوانمردی اضافه کرده است.
با توجه به این که فتوت و جوانمردی یکی از جنبه های مهم عرفان و تصوف ایرانی می باشد،به نظر می رسد که این کتاب منبع بسیار ارزشمندی در این خصوص باشد.
شایان ذکر است که انتشلرات اساطیر پیشتر کتابی با نام"فتوت نامه"،تالیف میر سید علی همدانی به کوشش عبدالکریم جربزه دار را در ارتباط با موضوع فتوت و جوانمردی منتشر کرده است که این کتاب نیز تا کنون سه مرتبه به چاپ رسیده و مورد استقبال علاقمندان قرار گرفته است.

معرفی کتاب : شناخت اساطیر ایران

کتاب حاضر نوشته جناب جان راسل هینلز،دین پژوه و اسطوره شناس معاصر،می باشد.این کتاب را استاد باجلان فرخی،از پژوهشگران حوزه اسطوره شناسی و مردم شناسی،در سال 1383ترجمه و با افزودن دانسته ها و تحقیقات خود،کتابی ارزشمند و جامع را در خصوص اساطیر ایران ترجمه و تالیف و انتشارات اساطیر نیز آن را منتشر نمود و اکنون نیز چاپ سوم این کتاب توسط انتشارات اساطیر روانه بازار نشر گردیده است.
این کتاب شامل مباحثی چون کیش خدایان،قهرمانان ایزدی،اساطیر زرتشتی،زروان گرایی،اساطیر مانوی،اساطیر مزدکی،گاه شماری اسطوره ای-آیینی،جشن ها،پرندگان و حیوانات اسطوره ای و مباحث بسیار ارزشمندی درباره اساطیر ایرانی می باشد.
با توجه به نقش برجسته اسطوره ایرانی در دین زرتشتی،به نظر می رسد کتاب حاضر جدای از مباحث ارزشمندش در حوزه اسطوره پژوهی،منبع قابل توجهی برای شناخت دین زرتشتی باشد.