ارد بزرگ : هيچ دوستي بهتر از تنهايي براي اهل انديشه نيست . كنفسيوس : تاوقتي توقف نكرده ايد ، مهم نيست چقدر آهسته حركت مي كنيد . نيوتن : كسي كه فكر نمي كند ، به ندرت دم فرو مي بندد . مارك تواين : صديق ترين ، بي توقع ترين ، مفيدترين و دائمي ترين رفيق براي هر كسي كتاب است . سهراب سپهري : بهترين چيز رسيدن به نگاهي است كه از حادثه عشق تر است . پائولو كوئليو : هر جا به جستجوي خداوند برخيزي ، او را در همان جا خواهي يافت . محمود دولت آبادي : هنر با عشق شروع مي شود ، با سختي ادامه پيدا مي كند و با درد و رنج به پايان مي رسد . گاليله : هرگز مردي ولو بسيار نادان را نديدم كه از وي چيزي نتوانسته‌ام بياموزم . چارلي چاپلين : در دنيا جاي كافي براي همه هست ، پس بجاي اينكه جاي كسي را بگيري سعي كن جاي خودت را پيدا كني . هميلتون : بر روي زمين چيزي بزرگتر از انسان نيست و در انسان چيزي بزرگتر از فكر او .

۱۳۸۹ بهمن ۲۰, چهارشنبه

معرفی کتاب:تاریخ برامکه

"تاریخ برامکه"،عنوان کتابی است تالیف ابوالقاسم بن غسان به زبان عربی که ترجمه فارسی آن منسوب به محمد بن حسین بن عمر هروی می باشد.استاد عبدالعظیم قریب که از اساتید زبان و ادب فارسی بوده، این کتاب را در سال 1312 با افزودن مقدمه ای بسیار مفصل و جامع درباره برمکیان،تصحیح نموده و هم اکنون انتشارات اساطیر پس از گذشت بیش از 70 سال از چاپ نخست،آن را تجدید چاپ و منتشر نموده است.
موضوع کتاب درباره خاندان برمکیان یا برامکه یا آل برمک می باشد.خاندان برامکه یکی از خاندان های نجیب و شریف ایرانی بودند که در دوره خلافت سفاح و منصور و مهدی و هارون الرشید عباسی به عنوان وزیر و امیر و کاتب و ندیم خلفا انجام وظیفه می کردند.از جمله افراد سرشناس این خاندان یحیی برمکی و دو فرزندش جعفر و فضل برمکی بودند که در دستگاه هارون الرشید قدرت و نفوذ بسیار داشتند.دلایل شهرت این خاندان ثروت،سخا،فتوت،فضل، کاردانی و لیاقت بوده و موجبات شوکت و افتخار و عظمت کشور کهن سال ایران را فراهم نمودند.
عنوان برامکه و برمکی در شهرت و نام آنها به سبب انتساب جد آنها،خالد برمکی،به برمک (از ریشه سانسکریت پراموکها،به معنی رئیس)که عنوان عمومی متولیان معبد بودایی نوبهار در بلخ بوده، می باشد.
درباره علت سقوط این خاندان ،کشته شدن جعفر برمکی و محبوس شدن پدر و برادرش،مباحث بسیاری مطرح می باشد از جمله:داستان رابطه جعفر برمکی و خواهر هارون الرشید،عباسه،که در صحت آن تردید بسیار است و همچنین اتهاماتی چون آتش پرستی و زندقه و البته ازدیاد قدرت و ثروت و نفوذ و مقبولیت این خاندان که به نظر می رسد این موارد اخیر سبب حسد خلیفه و مهم ترین دلیل سقوط این خاندان بوده است.

معرفی کتاب:طبقات ناصری جلد اول و دوم

"طبقات ناصری"،عنوان کتابی است به زبان پارسی که توسط قاضی منهاج سراج جوزجانی در قرن هفتم و در شهر دهلی تالیف گردیده است.استاد عبدالحی حبیبی قندهاری در سال 1341این کتاب را با افزودن تعلیقاتی،تصحیح و مقابله نموده اند و انتشارات اساطیر آن را به تازگی روانه بازار نشر کرده است.
موضوع کتاب "طبقات ناصری"،که یکی از مهم ترین و معروف ترین کتب تاریخی زبان پارسی است،تاریخ اسلام و ایران از آغاز تا خروج مغول می باشد.این کتاب مشتمل بر 23 طبقه می باشد و به ذکر پادشاهان ایران و اسلام و هند و خاقان مغول پرداخته است که برخی از این طبقات عبارتند از:انبیاء،خلفای راشدین،بنی امیه،بنی عباس،ملوک عجم،طاهریان،صفاریان،سامانیان،سلجوقیان،ملوک کرد،خوارزمشاهیان و ....
ابو عمر منهاج الدین عثمان یا منهاج سراج ،ملقب به صدر جهان،این کتاب را به نام ممدوح خود ناصرالدین محمود ابن التتمش که از سلاطین هند بوده،نامگذاری کرده است.منهاج سراج علاوه بر امر تاریخ نگاری،قاضی بوده و به فارسی و عربی نیز شعر می سروده است.او از پیروان سلسله چشتیه هند بوده.