ارد بزرگ : هيچ دوستي بهتر از تنهايي براي اهل انديشه نيست . كنفسيوس : تاوقتي توقف نكرده ايد ، مهم نيست چقدر آهسته حركت مي كنيد . نيوتن : كسي كه فكر نمي كند ، به ندرت دم فرو مي بندد . مارك تواين : صديق ترين ، بي توقع ترين ، مفيدترين و دائمي ترين رفيق براي هر كسي كتاب است . سهراب سپهري : بهترين چيز رسيدن به نگاهي است كه از حادثه عشق تر است . پائولو كوئليو : هر جا به جستجوي خداوند برخيزي ، او را در همان جا خواهي يافت . محمود دولت آبادي : هنر با عشق شروع مي شود ، با سختي ادامه پيدا مي كند و با درد و رنج به پايان مي رسد . گاليله : هرگز مردي ولو بسيار نادان را نديدم كه از وي چيزي نتوانسته‌ام بياموزم . چارلي چاپلين : در دنيا جاي كافي براي همه هست ، پس بجاي اينكه جاي كسي را بگيري سعي كن جاي خودت را پيدا كني . هميلتون : بر روي زمين چيزي بزرگتر از انسان نيست و در انسان چيزي بزرگتر از فكر او .

۱۳۹۰ مرداد ۶, پنجشنبه

معرفی کتاب:اساطیر آفریقا


"اساطیر آفریقا" ،عنوان کتابی است نوشته جئوفری پاریندر با ترجمه محمد حسین باجلان فرخی که انتشارات اساطیر آن را منتشر نموده است.
بطور کلی در پژوهش های مرتبط با اسطوره شناسی قاره ها یا ملل گوناگون برخی اسطوره ها از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشند و گویای نگرشی دینی هستند. برخی دیگر از اهمیت کمتری برخوردار و کاملا تخیلی و ساختگی می باشند.اما به نظر می رسد که تمامی این اسطوره ها به دلیل ارزش و پایگاه اجتماعی شان می بایست که مورد توجه قرار بگیرند.
غالب اسطوره ها از چگونگی پیدایش پدیده هایی چون جهان،انسان،حیوانات خاص ، پاره ای باورها و قهرمانان مردمی،موجودات فوق طبیعت،خدایان و نیاکان سخن می گویند.اسطوره ها داستانها یی برگرفته از تخیلات آدمی است که گاه ژرف و عمیق و گاه ساده در بر دارنده حقیقتی هستند هرچند که جزئیات آنها حقیقت نیست.روانشناسی چون یونگ معتقد است که "اساطیر نه افسانه ای حقیر و پوچ بلکه وسیله ای است برای رسیدن ژرف ترین بیم و امید های انسان و می بایست که در جهت شناخت سرشت آدمی مورد مطالعه قرار گیرند."
قاره عظیم آفریقا ،خصوصا به علت فراوانی قبایل مختلف که هر کدام اسطوره های خاص خود را دارا می باشند،مملو از اسطوره می باشد.اسطوره های مندرج در این کتاب نیز از قسمت های مختلف آفریقا جمع آوری شده است.البته برخی قبایل یقیناً مورد بررسی قرار نگرفته اند.
در کتب مربوط به اسطوره ملل ابتدا اسطوره آفرینش مطرح می شود و این اسطوره در اساطیر بعدی اثر می گذارد.در داستان آفرینش،خالق از خلق مخلوقات لذت می برد و اسطوره بنیادی از آغاز جهان و چگونگی آغاز تاریخ سخن می گوید و سپس از دگرگونی های جهان،ماجراهای انسان،شناختن جنس مادینه،...و سر انجام مرگ
و اما درباره این کتاب:بخش عمده این کتاب به روایات و سرگذشت های مربوط به موجودات فوق طبیعی اختصاص دارد.همچنین در این کتاب به پاره ای از سنت های برجسته و منتخب از برخی قسمت های قاره آفریقا اشاره می شود و در پایان برخی افسانه های شناخته شده نزد آفریقائیان که مربوط به زندگی و پیدایی حیوانات می باشند،ذکر شده اند.این افسانه ها بیانگر نزدیکی انسان با حیوانات و طبیعت می باشند.
در پایان شایان ذکر است که انتشارات اساطیر تا کنون کتاب هایی درباره اساطیر ملل گوناگون به چاپ رسانیده است. از جمله:ایران،ژاپن،چین،هند،مصر،یونان،روم،اسکاندیناوی،خاور نزدیک و کتاب هایی با مضمون اسطوره پژوهی با نام:افسانه های ازوپ،الاغ طلایی،اساطیر جهان در 2جلد،هفت در قلمرو تمدن و فرهنگ بشری

۱۳۹۰ مرداد ۴, سه‌شنبه

معرفی کتاب:رباعیات خیام


چاپ پنجم کتاب"رباعیات خیام" با تصحیح و تحشیه محمد علی فروغی و دکتر قاسم غنی و بازنگری و افزوده های عبدالکریم جربزه دار توسط انتشارات اساطیر منتشر شد.
این کتاب مشتمل بر سه بخش می باشد.بخش نخست که عنوان خیام شناخت را دارا می باشد،درباره جنبه های شخصیتی و شعری حکیم خیام نیشابوری می باشد و شیوه شناخت و مردود دانستن رباعیات منتسب به وی را بیان می دارد.بخش دوم رباعیات خیام می باشد که تعداد آنها 187 رباعی می باشد و بخش سوم نیز شرحی است مختصر درباره رباعیات خیام و در پایان کتاب نیز دو گونه کشف الابیات بر اساس مصرع های نخست و دوم در نظر گرفته شده است.
غیاث الدین عمر ابن ابراهیم نیشابوری،حکیم و ریاضیدان و شاعر ایرانی می باشد و علت شهرت او به خیام مشخص نمی باشد.قدیمی ترین ماخذی که در آن رباعیات خیام ذکر شده:تاریخ الحکماء شهرزوری،مرصادالعباد نجم الدین رازی ، تاریخ جهانگشای جوینی،تاریخ گزیده و مونس الاحرار می باشد. لیکن نسخه جامع و موثقی درباره رباعیات خیام در دست نمی باشد و بسیاری از آنچه که به او منتسب است مجعول و از قرن 9 و10 به بعد تعداد این رباعیات ساختگی فزونی یافته است.
مضمون رباعیات خیام: شک و حیرت،توجه به مرگ و فنا،بی اعتباری دنیا و غنیمت شمردن عمر است.برخی شعر او را عارفانه و او را عارف و صوفی مسلک می دانند و برخی دیگر شعر او را کفرآمیز و او را کافر می خوانند.اما مضامین ذکر شده برای شعر خیام بیشتر با شعر عرفانی و گرایشات عارفانه در ارتباط می باشد.خیام از جمله شاعران ایرانی است که مورد توجه اروپاییان قرار گرفته و این امر بدون شک مدیون ترجمه انگلیسی ادوارد فیتزجرالد از این رباعیات می باشد.
ذکر این نکته لازم می باشد که کتاب حاضر نخستین پژوهش علمی و محققانه در جهت شناسایی رباعیات اصیل خیام می باشد.

۱۳۹۰ مرداد ۱, شنبه

لیلا اسفندیاری به آسمان صعود کرد

لیلا اسفندیاری بانوی کوهنورد ایرانی روز جمعه در سانحه سقوط از قله جان باخت و آخرین صعود خود را این بار به آسمان ها انجام داد.بانو لیلا اسفندیاری جمعه پس از صعود موفقیت آمیز به قله 8035 متری گاشربروم2 از قلل قراقروم پاکستان در رشته کوه های هیمالیا،به هنگام بازگشت سقوط کرده و پیکر او پس از 300 متر سقوط در ارتفاع نزدیک به 7700 متری در مکانی خارج از مسیر متوقف شده و جان باخت.در کارنامه وی صعود به قله 8126 متری نانگاپاربات به عنوان اولین زن فاتح این قله به چشم می خورد.روحش شاد و یادش گرامی باد.

۱۳۹۰ تیر ۳۰, پنجشنبه

۱۳۹۰ تیر ۲۴, جمعه

معرفی کتاب:راسته،آموزه بزشکی مغان


"راسته" ،عنوان کتابی است با افزوده ها و توضیحات استاد رهام اشه که انتشارات اساطیر آن را منتشر نموده است.

"راسته" یکی از متن های پیوسته به روایات پارسی است که در اصل به زبان پهلوی بوده و شامل پرسش و پاسخی است میان موبدان موبد دادار دادخت و پزشکانی از روم در عهد شاهنشاه شاپور شاه اردشیر بابکان که احتمالا توسط ابو معشر بن جهشیار بن مهربان به پارسی برگردانده شده و پس از مدتی توسط ابو نصر معشر بن سروشیار آدرخراد فرخزادان احیاء گردیده است.موضوع این متن درباره مسائل مرتبط با علم روان پزشکی مغان می باشد.

در ادامه رهام اشه،مفهوم "باد جانی"(Vital Wind) را مطرح می نماید و با بهره گیری از متن راسته،جان و باد را یکی می داند.چرا که بر اساس تعالیم هند-ایرانی،زندگی به باد(Vayu)بسته است.چنانچه اگر باد جانی از تن بیرون رود ،تن بی جان می گردد و می میرد.و این باد چیزی جزء نفس الرحمان که ابن عربی مطرح می نماید نیست.آنجا که او نفس رحمانی یا باد جانی را بنیاد و جوهر همه چیز می داند.رهام اشه پاره هایی را نیز از اوپنیشد و دینکرد در جهت نیل به مقصود خود نقل می کند.

اما در مبحث بعدی،رهام اشه مفهوم "فروهر-چهر"(Vital Fire) را مطرح می نماید و صحبت از روان و فروهر می کند و این که روان آدمی کامه مند و اعمالش ارادی است .در حالی که فروهر ،چهره مند است و کارش طبعی و در جهت نیل به این منظور او پاره هایی را از دینکرد نقل می کند.

در پایان نیز او گزیده هایی را از اوپنیشد،دینکرد،زاداسپرم،رساله آثار علوی از ابو حاتم اسفزاری و عرض نامه از بابا افضل کاشانی که همگی در ارتباط با موضوعات پیشین هستند را نقل می کند.

۱۳۹۰ تیر ۱۸, شنبه

معرفی کتاب:مزدک نامه4

مجلد چهارم از مجموعه مقاله مزدک نامه یادبود چهارمین سال درگذشت مهندس مزدک کیان فر منتشر شد.این جلد در بر گیرنده 66مقاله در دو بخش با حجمی بیش از 1000صفحه می باشد.بخش نخست ، با توجه به رشته تحصیلی شادروان مزدک کیان فر(عمران-عمران) و علاقمندی او به هنر و معماری به معماری،هنر و شهر سازی اختصاص داده شده و بخش دوم نیز طبق روال سه جلد پیشین به فرهنگ و تمدن ایران زمین پرداخته است.بخش دوم در بر گیرنده مقالاتی در حوزه های گوناگون از جمله:دین،فلسفه،علوم اجتماعی،زبان شناسی،علوم عملی،ادبیات،تاریخ،رجال و ... می باشد.

برخی ازنویسندگان و مترجمان این مجلد عبارتند از:مرحوم ایرج افشار،سید علی آل داود،جواد نیستانی،فرید قاسملو،محمد حسین ساکت،مهدی افضلی،علیرضا ذکاوتی قراگزلو،محمد حسین رفیعی،محمود امید سالار،جویا جهانبخش،علی موسوی گرمارودی،ع.روح بخشان،محسن جعفری مذهب،علی اوجبی،کمال الدین نیکنامی،عباس مترجم،مریم محمدی،کاظم ملازاده،مهرداد شکوهی،ماندان کزازی،عابد تقوی،رحیم ولایتی،الهام ملک زاده،مهناز نگهی،محمد تقی امامی و ...

جلد های اول تا سوم این مجموعه مقاله پیشترطی سال های 87 تا 89 توسط خانواده فرهنگ دوست مرحوم مهندس مزدک کیان فر به چاپ رسیده و در اختیار علاقمندان و پژوهشگران قرار گرفته است.بدون تردید، با توجه به علاقمندی خانواده فرهنگ دوست و اهل قلم مرحوم مزدک کیان فر،این اثر در آینده ای نزدیک،در کنار پژوهش های ایران شناسی(یادمان مرحوم محمود افشار،که تا کنون نوزده جلد آن به چاپ رسیده )منبع ارزشمند و قابل ملاحظه ای خواهد شد.

۱۳۹۰ تیر ۱۴, سه‌شنبه

معرفي كتاب:شرح حال عبدالله بن المقفع

عنوان كتابي است تاليف استاد عباس اقبال آشتياني با بازنگري و افزوده عبدالكريم جربزه دار كه انتشارات اساطير چاپ دوم اين اثر را منتشر نموده است.

اين كتاب در بر گيرنده شرح حال عبدالله بن مقفع، يكي از بزرگترين رجال تاريخي و ملي ايران و ذكر آثار تاليفي و ترجمه شده از سوي وي مي باشد.ضمن اين كه در ابتداي كتاب شرح حال عباس اقبال آشتياني و در پايان نيز مكتوب مجتبي مينوي به عباس اقبال در نقد كتاب و همچنين فهرست اعلام افزوده شده است.

اين شرح حال نخستين بار در سال 1306در برلين و در مجموعه انتشارات مجله ايرانشهر به چاپ رسيد و پس از سال ها در قالب كتابي مدون و مستقل،آنگونه كه شايسته نام عبدالله بن مقفع مي باشد،احيا وبه چاپ رسيد.

عبدالله بن المقفع،كه نام اصلي او روزبه مي باشد، از مشاهير بزرگ ايران زمين و مترجم آثار پهلوي به زبان عربي مي باشد.از جمله آثاري كه وي از پهلوي به عربي ترجمه كرده عبارتند از:كليله و دمنه،خداي نامه و نامه تنسر.از آثار تاليفي وي مي توان به:ادب الضغير،ادب الكبير و اليتيمه اشاره كرد.

داستان كشته شدن اين مرد بزرگ بسيار دردناك مي باشد.او كه در گرويدنش به اسلام شك و ترديد بود،به اتهام زندقه و به دستور حاكم وقت بصره به قتل رسيد.نحوه قتل او به اين شكل بود كه در ابتدا دست ها و پاهاي او را يكايك بريده و در مقابل چشمانش درون تنوري انداخته و در ادامه باقي پيكر او را سوزاندند.

معرفي كتاب:هرمزد با هرويسپ آگاهي



"هرمزد با هرويسپ آگاهي"،عنوان كتابي است از رهام اشه كه انتشارات اساطير آن را منتشر نموده است.بخش آغازين كتاب گزارشي است از مولف درباره انديشه هاي مرتبط با گيتي شناسي مغان بر پايه متوني چون:بندهش،مينوي خرد،دينكرد و اباريگ.

درادامه، متن"هرمزد با هرويسپ آگاهي" مي باشد كه در واقع پاره هاي بر جاي مانده از متني ناشناخته به پارسيگ(پهلوي)مي باشد كه زمان دقيق تحرير و مولف آن ناشناخته مي باشد و در بر گيرنده پرسش و پاسخ هايي است ميان يك شاه و فردي خردمند، كه احتمالا از روحانيون زردشتي عهد اشكانيان يا ساساني بوده.موضوع اين گفتگو درباره مسائلي چون اهريمن،خلق آسمان و زمين،دوزخ و ... كه استاد رهام اشه ضمن افزودن ادراكات خود درباره متن،آن را از پهلوي به پارسي ترجمه كرده اند.

همانطور كه پيش تر گفته شد،متن كامل اين گفتگو موجود نمي باشد و در غير اينصورت ما شاهد منبعي ارزشمند و بسيار مفيد درباره انديشه و باورهاي ديني مغان بوديم.اما به نظر مي رسد اين كتاب جداي از داشته هاي سودمندش درباره انديشه رايج در ايران باستان،نمونه اي بسيار ارزشمند و آموزنده از نثر پارسي باستان مي باشد كه بدون شك استاد رهام اشه از معدود متخصصان اين حوزه مي باشند.

۱۳۹۰ تیر ۱۲, یکشنبه

معرفي كتاب:گشايش و رهايش

"گشايش و رهايش" عنوان كتابي است،تاليف حكيم ناصر خسرو قبادياني با مقدمه استاد سعيد نفيسي و بازنگري عبدالكريم جربزه دار كه انتشارات اساطير چاپ دوم اين كتاب را روانه بازار نشر نموده است.

گشايش و رهايش،كتابي است كه به مسائل مربوط به حكمت الهي اختصاص دارد.اين كتاب متشكل از سي پرسش و پاسخ مي باشد كه بواسطه اين پرسش ها عمده ترين مسائل فلسفي كه ذهن هر فرد مسلمان به آن مشغول است،مورد بررسي قرار مي گيرد.

عبدالكريم جربزه دار،اين اثر را به نوعي تاريخ مختصر مسائل ديني و انديشه هاي فلسفي جهان اسلام در عصر ناصر خسرو و تلاشي در جهت رد افكار و آراي مجسمه و باطنيه و ديگر فرقه ها و مذهب هاي مخالف مذهب اسماعيليه و در نهايت مخالف اسلام متشيع مي داند.

چاپ نخست اين كتاب بيشتر به جزوه اي مي ماند.ليكن در چاپ كنوني با تبويب و فهرست بندي جديد و مشخص نمودن پرسش ها روح تازه اي در اين كتاب كم حجم اما پر محتوي دميده شده، اغلاط پيشين اصلاح و فهرس آيات ،اعلام و اصطلاحات به آن افزوده شده است.

از ديگر آثار حكيم ناصر خسرو:زادالمسافرين،وجه دين،خوان الاخوان و جامع الحكمتين مي باشد كه همگي درباره اصول عقايد اسماعيليه مي باشند.او شعر نيز مي سرود و ديواني به زبان عربي داشته كه امروزه در دسترس نيست.

معرفي كتاب:تاريخ شاهي

"تاريخ شاهي" ،عنوان كتابي است تاليف احمد يادگار به سعي و تصحيح محمد هدايت حسين كه انتشارات اساطير آن را منتشر نموده است.

اين كتاب كه به "تاريخ سلاطين افاغنه" معروف مي باشد،در واقع تاريخ شاهان و فرمانروايان افاغنه مي باشد كه پس از امانت خان بر دهلي حكومت كرده اند.كتاب با ذكر احوال بهلول لودي موسس سلسله لودي آغاز و در ادامه به سكندر لودي،سلطان ابراهيم لودي،ظهيرالدين بابر شاه،محمد همايون بادشاه،شير شاه،اسلام شاه،فيروز شاه،عادل شاه،ابراهيم شاه و سكندر شاه پرداخته است.

درباره مولف كتاب،احمد يادگار،آنگونه كه مصحح در مقدمه خود اشعار مي دارد اطلاعات زيادي در دسترس نيست.جز اين كه مشاراليه در دربار داود شاه بن سليمان خدمت كرده و به دستور وي كتاب حاضر را تحرير نموده است.