ارد بزرگ : هيچ دوستي بهتر از تنهايي براي اهل انديشه نيست . كنفسيوس : تاوقتي توقف نكرده ايد ، مهم نيست چقدر آهسته حركت مي كنيد . نيوتن : كسي كه فكر نمي كند ، به ندرت دم فرو مي بندد . مارك تواين : صديق ترين ، بي توقع ترين ، مفيدترين و دائمي ترين رفيق براي هر كسي كتاب است . سهراب سپهري : بهترين چيز رسيدن به نگاهي است كه از حادثه عشق تر است . پائولو كوئليو : هر جا به جستجوي خداوند برخيزي ، او را در همان جا خواهي يافت . محمود دولت آبادي : هنر با عشق شروع مي شود ، با سختي ادامه پيدا مي كند و با درد و رنج به پايان مي رسد . گاليله : هرگز مردي ولو بسيار نادان را نديدم كه از وي چيزي نتوانسته‌ام بياموزم . چارلي چاپلين : در دنيا جاي كافي براي همه هست ، پس بجاي اينكه جاي كسي را بگيري سعي كن جاي خودت را پيدا كني . هميلتون : بر روي زمين چيزي بزرگتر از انسان نيست و در انسان چيزي بزرگتر از فكر او .

۱۳۹۰ مرداد ۲۹, شنبه

دریاچه اوان/عکس:حسین جربزه دار









دریاچه اوان در حلقه 4 روستای اوان،وربن،زواردشت و زرآباد در ارتفاع 1800 متری از سطح دریا در منطقه الموت قزوین قرار گرفته است.آب این دریاچه از چشمه های موجود در کف دریاچه تغذیه می شود.این دریاچه به شکل حفره ای است که عمیق ترین بخش آن به عمق5/7 متر در جنوب شرقی آن واقع شده است.از گیاهان داخل دریاچه می توان به نی بن در آب و خوشاب و چنگال آبی اشاره کرد.

۱۳۹۰ مرداد ۱۸, سه‌شنبه

معرفی مقاله:ارهت،انسان کامل در بودیسم/حسین جربزه دار

عنوان مقاله ای است از اینجانب درباره "انسان کامل" در بودیسم که با نام "ارهت" شناخته می شود.ارهت اشاره به رهرویی است که به سر منزل راه بودایی رسیده است و با شناخت و درک کامل از چهار حقیقت جلیل و پشت سر گذاشتن اشکال گوناگون آز،کینه و فریب،روشن شدگی یا نیروانه را یافته است.
این مقاله در واقع ترجمه مدخل "ارهت" از "دائرهَ المعارف دین" می باشد که اصطلاحات و واژه های خاص آن نیز برای درک و فهم بهتر توضیح داده شده است.
این مقاله در جلد چهارم کتاب"مزدک نامه" ،یادمان مزدک کیانفرکه به تازگی منتشر شده،به چاپ رسیده است.علاقمندان می توانند از طریق لینک زیر به این مقاله دسترسی پیدا کنند.



۱۳۹۰ مرداد ۱۱, سه‌شنبه

مرا مگذار و مگذر/عکس:حسین جربزه دار



معرفی کتاب:شرح التعرف لمذهب التصوف


"شرح التعرف لمذهب التصوف" ،عنوان کتابی است تالیف خواجه امام ابو ابراهیم اسماعیل بن محمد مستملی بخاری با مقدمه،تصحیح و تحشیه محمد روشن که انتشارات اساطیر آن را در 5 جلد منتشر نموده است.
همانگونه که از نام آن پیداست،این کتاب شرحی است مبسوط و مفصل بر کتاب "التعرف لمذهب التصوف" نوشته شیخ امام الزاهد العارف ابوبکر بن ابی اسحق محمد بن ابراهیم بن یعقوب البخاری کلابادی که البته آن را "التعرف لمذهب اهل التصوف" نیز می نامند.
شرح التعرف ،کهن ترین متن صوفیانه به زبان فارسی می باشد و در واقع می توان آن را دایرهَ المعارف تصوف خواند که در 68 باب نکته های باریک شریعت و طریقت را موشکافانه بررسی کرده است.این کتاب با نام های دیگری چون:"نورالمریدین و فضیحهَ المدعین"، "نورالمریدین شرح تعرف لمذهب التصوف" و "کشف المحجوب شرح التصوف" نیز خوانده شده است.نثر این کتاب،نثر استواروساده و بی تکلف قرن پنجم می باشد.هرچند که مملو از واژه های عربی است.
نکته شایان ذکر این که متن کتاب "التعرف لمذهب التصوف" نیز با ترجمه محمد جواد شریعت توسط انتشارات اساطیر به چاپ رسیده است.