ارد بزرگ : هيچ دوستي بهتر از تنهايي براي اهل انديشه نيست . كنفسيوس : تاوقتي توقف نكرده ايد ، مهم نيست چقدر آهسته حركت مي كنيد . نيوتن : كسي كه فكر نمي كند ، به ندرت دم فرو مي بندد . مارك تواين : صديق ترين ، بي توقع ترين ، مفيدترين و دائمي ترين رفيق براي هر كسي كتاب است . سهراب سپهري : بهترين چيز رسيدن به نگاهي است كه از حادثه عشق تر است . پائولو كوئليو : هر جا به جستجوي خداوند برخيزي ، او را در همان جا خواهي يافت . محمود دولت آبادي : هنر با عشق شروع مي شود ، با سختي ادامه پيدا مي كند و با درد و رنج به پايان مي رسد . گاليله : هرگز مردي ولو بسيار نادان را نديدم كه از وي چيزي نتوانسته‌ام بياموزم . چارلي چاپلين : در دنيا جاي كافي براي همه هست ، پس بجاي اينكه جاي كسي را بگيري سعي كن جاي خودت را پيدا كني . هميلتون : بر روي زمين چيزي بزرگتر از انسان نيست و در انسان چيزي بزرگتر از فكر او .

۱۳۹۰ شهریور ۲۵, جمعه

معرفی کتاب:تاریخ طبری دوره 16 جلدی

"تاریخ طبری" یا "تاریخ الرسل و الملوک" عنوان کتابی است تالیف ابو جعفر محمد بن جریرطبری،مورخ بزرگ قرن سوم و چهارم اسلامی،که ابوالقاسم پاینده این اثر را به زبان فارسی ترجمه و انتشارات اساطیر آن را منتشر نموده است.
تاریخ طبری در واقع تاریخ عمومی عالم می باشد که وقایع عالم از ابتدای خلقت تا سال 302 هجری را در بر می گیرد.مولف در این اثر سبک سالنامه نویسی را مورد استفاده قرار داده و وقایع را بر حسب سنوات تقسیم کرده و نه بر حسب اقوام.طبری در این اثر درباره حوادث و وقایع، چندین روایت اعم از موافق و مخالف را بیان می دارد و سلسلۀ رواهَ را به شخص مورد اعتمادی می رساند.او در این کتاب بیشتر جنبۀ وقایع نگاری را در نظر داشته و به تمدن و مظاهر اجتماعی و عادات و رسوم و علل وقایع توجهی ندارد.
تاریخ طبری نخستین تاریخ کاملی است که به زبان عربی نوشته شده و از تواریخ معتبر و مورد اطمینانی است که بسیاری از مورخان آن را از صحیح ترین مدارک برشمرده و به آن استناد کرده اند.مندرجات این کتاب،از جهت تاریخ ایران خصوصاً ایران پیش از اسلام،از اهمیت خاصی برخوردار می باشد.
مجموعه تاریخ طبری که در لیدن و مصر به چاپ رسیده 15 جلد می باشد که اساس ترجمه ابوالقاسم پاینده نیز قرار گرفته است.ضمن این که انتشارات اساطیر ذیل عریب قرطبی بر این کتاب، که وقایع را تا سال 320 هجری ادامه داده با ترجمه ابوالقاسم پاینده ،با عنوان دنباله تاریخ طبری و همچنین احوال و آثار طبری تالیف علی اکبر شهابی را نیز به این مجموعه افزوده است.

۱۳۹۰ شهریور ۱۶, چهارشنبه

محمد حسین آریا درگذشت

محمد حسین آریا،مترجم نام آشنای کشورمان در سن 75 سالگی درگذشت.او متولد سال 1315 در شهر خرم آباد لرستان و فارغ التحصیل از دانشکده افسری نیروی زمینی در رشته علوم نظامی بود و سال ها در یگان های مختلف نیروی زمینی خدمت کرده و در دانشکده ارونانس تبریز و دانشکده فرماندهی تهران به عنوان استاد ممتاز تدریس می کرد و سرانجام پس از پایان جنگ با درجه سرهنگ تمام بازنشسته شد.
او آثار ارزشمندی را در حوزه تاریخ ایران و جهان ترجمه کرده که برخی از آنها عبارتند از: شمشیر ایران نادر شاه(انتشارات اساطیر)، تمدن های عالم(انتشارات امیرکبیر)، دیدگاه های بین المللی درباره جنگ خلیج فارس(موسسه انتشاراتی وزارت امور خارجه)، تمدن مغرب زمین(انتشارات امیر کبیر)، زندگی نامه مهاتما گاندی(انتشارات علمی-فرهنگی)، سفرنامه لرستان و خوزستان(ناشر؟) ،سفرنامه آرنولد توین بی از شرق به غرب(زیر چاپ-انتشارات اساطیر)و...
پیکر ایشان فردا پنجشنبه 90/6/17 به سمت قطعه 243 بهشت زهرا تشییع خواهد شد.مراسم ختم استاد آریا نیز روز جمعه 90/6/18 در مسجد جامع شهرک غرب برگزار می شود.روح اش شاد و یادش گرامی.