ارد بزرگ : هيچ دوستي بهتر از تنهايي براي اهل انديشه نيست . كنفسيوس : تاوقتي توقف نكرده ايد ، مهم نيست چقدر آهسته حركت مي كنيد . نيوتن : كسي كه فكر نمي كند ، به ندرت دم فرو مي بندد . مارك تواين : صديق ترين ، بي توقع ترين ، مفيدترين و دائمي ترين رفيق براي هر كسي كتاب است . سهراب سپهري : بهترين چيز رسيدن به نگاهي است كه از حادثه عشق تر است . پائولو كوئليو : هر جا به جستجوي خداوند برخيزي ، او را در همان جا خواهي يافت . محمود دولت آبادي : هنر با عشق شروع مي شود ، با سختي ادامه پيدا مي كند و با درد و رنج به پايان مي رسد . گاليله : هرگز مردي ولو بسيار نادان را نديدم كه از وي چيزي نتوانسته‌ام بياموزم . چارلي چاپلين : در دنيا جاي كافي براي همه هست ، پس بجاي اينكه جاي كسي را بگيري سعي كن جاي خودت را پيدا كني . هميلتون : بر روي زمين چيزي بزرگتر از انسان نيست و در انسان چيزي بزرگتر از فكر او .

۱۳۹۰ آبان ۲۱, شنبه

انتشارات اساطیر تاریخ اساطیری ایران را منتشر کرد:خطوط برجسته داستان های ایران قدیم

انتشارات اساطیر در سری مجموعه باز چاپ های خود کتاب"خطوط برجسته داستان های ایران قدیم"،تالیف شادروان استاد حسن پیرنیا(مشیرالدوله)را که در واقع تاریخ اساطیری ایران می باشد و در سال 1307 شمسی در مطبعهُ مجلس چاپ شده بود و این روزها بسیار نایاب بود،منتشر کرد.
این کتاب مشتمل بر چهار فصل است: فصل نخست خود مشتمل بر 5 قسمت است و روایات و داستان های قدیم درباره خلقت جهان،نخستین انسان(کیومرث)،مشی و مشیان،سلسله پیشدادیان،سلسله کیانیان،اسکندر،اشکانیان و ساسانیان را در بر می گیرد.فصل دوم مدارک داستان های قدیم است و در فصل سوم به سنجش داستان ها و مقایسه آنها با تاریخ پرداخته و مشتمل بر 5 قسمت است و از عهد بسیار قدیم تا منوچهر،از منوچهر تا کیقباد،از کیقباد تا گشتاسپ،از گشتاسپ تا فوت دارا و نظراتی راجع به خود داستان ها را در بر می گیر.و در نهایت فصل آخر کلیاتی راجع به قرون قبل از تاریخ از جمله ورود آریان های ایرانی به فلات ایران،مذهب،شکل حکومت،خانواده،طبقات،تمدن و اخلاق را بیان می دارد.
مولف در این کتاب بر آن است تا اثبات نماید که داستان های مذکور که تاریخ روزگار نخستین ایران زمین می باشد صرفا افسانه و اسطوره نمی باشند و ریشه در حقایقی تاریخی و واقعی دارند.
درباره مولف: میرزا حسن خان مشیرادوله معروف به پیرنیا از رجال مشهور اواخر عهد قاجار و اوایل دوره پهلوی می باشد.او در مسکو به تحصیل در رشته حقوق پرداخت و در زمان وزارت خارجه پدرش(میرزا نصرالله خان مشیرالدوله) به سفارت سن پطرز بورگ رفت.او در زمان محمد علی شاه به وزارت عدلیه و خارجه رسید و پس از فتح تهران نیز در کابینه سپهدار تنکابنی وزیر عدلیه بود و بعد تر به مقام ریاست وزرا نیز رسید.از جمله آثار وی مجموعه سه جلدی ایران باستان(تاریخ ایران پیش از اسلام تا پایان اشکانیان)، ایران قدیم(تاریخ مختصر ایران از ابتدا تا انقراض ساسانیان) می باشد.
شایان ذکر است کتاب "ایران قدیم" پیش تر توسط انتشارات اساطیر به چاپ رسیده است.

۱۳۹۰ آبان ۱۹, پنجشنبه

معرفی کتاب:سلجوقنامه

"سلجوقنامه" ،عنوان کتابی است تالیف ظهیرالدین نیشابوری به انضمام ذیل سلجوقنامه ابو حامد محمد بن ابراهیم با تصحیح میرزا اسمعیل افشار(حمید الملک) که انتشارات اساطیر آن را منتشر نموده است.
موضوع کتاب،همانطور که از نام آن پیداست،درباره تاریخ سلاجقه بزرگ و سلاجقه عراق تا جلوس طغرل بن ارسلان می باشد.این کتاب در بر گیرنده تاریخ آلب ارسلان بن چغربک،ذکر جلوس ملکشاه بن آلب ارسلان،ذکر جلوس بر کیارق بن ملکشاه،ذکر جلوس سلطان محمد بن ملکشاه،ذکر جلوس سنجر بن ملکشاه،ذکر جلوس سلطان محمود بن ملکشاه،ذکر جلوس طغرل بن محمد بن ملکشاه،جلوس ابوالفتح مسعود بن محمد بن ملکشاه،جلوس محمد بن محمود بن محمد بن ملکشاه،جلوس سلیمانشاه بن محمد بن ملکشاه،جلوس ارسلان بن طغرل بن محمد و جلوس طغرل بن ارسلان بن طغرل می باشد.ضمن این که ذیل ابو حامد محمد بن ابراهیم که شامل خاتمه ایام سلطنت سلطان طغرل می باشد نیز به این کتاب افزوده شده است.
سلاجقه یا آل سلجوق یا سلجوقیان،طایفه ای از ترکان غز بودند که پنج شعبه از آنها با عنوان های سلاجقه بزرگ،سلاجقه عراق،سلاجقه کرمان،سلاجقه روم و شام در خلال سال های 429 تا 590 هجری قمری در بلاد خراسان،عراق،کرمان،شام و قسمتی از روم فرمانروایی کرده اند.موسس دولت این طایفه در واقع همان سلاجقه بزرگ یا خراسان بودند که قلمرو اقتدار آنها در دوره فرمانروایی شان از کاشغر تا حلب وسعت داشت و عنوان سلطان مختص آنها بود.ظهور سلاجقه در تاریخ عالم و خصوصاَ تاریخ ایران تاثیر شگرفی داشت.ظهور آنان موجب سلطه اتابکان ترک بر اغلب سرزمین گردید که ثمره آن وحدت سیاسی در ایران بود.وسعت قلمرو و توسعه فتوحات سلاجقه در حوزه اسلام منجر به انتشار زبان فارسی در گوشه و کنار آسیای صغیر شد.سلاطین و وزرای این سلسله به تاسیس مدارس،خانقاه و مساجد اهتمام ورزیدند و مدارس نظامیه در عهد آنان توسط خواجه نظام الملک طوسی(او فاضل ترین فضلای آل سلجوق بود که مدت 30 سال وزارت کرد و از او کتابی با نام سیاست نامه به یادگار مانده است) در بلاد مختلف بنا شد.از جمله این مدارس،مدرسه نظامیه بغداد بود که شهرت و اعتبار بسیاری داشت.
درباره مولف کتاب،ظهیرالدین نیشابوری،شرح حالی موجود نمی باشد.تنها در "راوندی" مولف کتاب "راحه الصدور" وی را معلم سلطان طغرل و مسعود بوده و از این رو اثر وی از ابتدا کتابی معتبر و قابل استناد بوده،چرا که ظهیرالدین غالب وقایع زمان را به چشم مشاهده کرده.به همین دلیل است که راوندی در"راحه الصدور"،رشیدالدین فضل الله در "جامع التواریخ" و حاقظ ابرو در "زبده التواریخ" از این کتاب بهره فراوان برده اند.
در پایان شایان ذکر است که پیشتر دو کتاب با عناوین:راحه الصدور و آیهٌ الصدور نوشته محمد بن علی بن سلیمان راوندی و تاریخ سلاجقه نوشته محمود بن محمد آقسرایی،درباره سلجوقیان،توسط انتشارات اساطیر به چاپ رسیده است.