ارد بزرگ : هيچ دوستي بهتر از تنهايي براي اهل انديشه نيست . كنفسيوس : تاوقتي توقف نكرده ايد ، مهم نيست چقدر آهسته حركت مي كنيد . نيوتن : كسي كه فكر نمي كند ، به ندرت دم فرو مي بندد . مارك تواين : صديق ترين ، بي توقع ترين ، مفيدترين و دائمي ترين رفيق براي هر كسي كتاب است . سهراب سپهري : بهترين چيز رسيدن به نگاهي است كه از حادثه عشق تر است . پائولو كوئليو : هر جا به جستجوي خداوند برخيزي ، او را در همان جا خواهي يافت . محمود دولت آبادي : هنر با عشق شروع مي شود ، با سختي ادامه پيدا مي كند و با درد و رنج به پايان مي رسد . گاليله : هرگز مردي ولو بسيار نادان را نديدم كه از وي چيزي نتوانسته‌ام بياموزم . چارلي چاپلين : در دنيا جاي كافي براي همه هست ، پس بجاي اينكه جاي كسي را بگيري سعي كن جاي خودت را پيدا كني . هميلتون : بر روي زمين چيزي بزرگتر از انسان نيست و در انسان چيزي بزرگتر از فكر او .

۱۳۹۱ خرداد ۸, دوشنبه

دل من

اين روزا،
دل من تنگه واسه شعبده بازي چشات واسه اون ناز چشات،
واسه اون نرگس_ افسونگرو نيرنگ نگات،
دل من تنگه واسه لب هاي شيرين سخنت،
واسه اون رنگ لبات طعم لبات،
دل من تنگه واسه زلف هاي آشفته تو واسه اون دام بلا،
واسه اون جعد موهات رنگ موهات،
دل من تنگه واسه گرماي سوزان تنت،
واسه آغوش پر از مهر و صفات،
واسه اون ناز و ادات،
دل من تنگه واسه يه گفتگوي من و تو،
واسه چش تو چش شدن،
واسه دلباختگي و عاشق شدن،
واسه اون لحظه كه سر رو شونه هات من بذارم،
تو گوشت نجوا كنم بگم چقد دوست دارم،
چي بگم از اين دل تنگه خودم؟هر چي بگم بازم كمه،
دل من تنگه تو و تو بي خيال دل من،
شايدم بي خبري از دل من ،باشه اشكالي نداره گل من.
                                                                                       حسین جربزه دار-فروردین89

۱۳۹۱ خرداد ۷, یکشنبه

معرفی کتاب:سیذارتا



سیذارتا ، عنوان کتابی است از هرمان هسه با ترجمان پرویز داریوش که انتشارات اساطیر آن را منتشر نموده است.
هرمان هسه(1877-1962) رمان نویس،شاعر و نقاش آلمانی-سوییسی که بخاطر قدرت استعداد نویسندگی،شکوفایی اندیشه و شجاعت ژرف در بیان اندیشه های انسان مداری و سبک عالی نگارش در سال 1946 میلادی به دریافت جایزه نوبل در ادبیات نائل شد.او بیش از هر نویسنده ای توانسته است از رنج های درونی و کشمکش های روحی، انزوا و زندگی باطنی بشر سخن گوید.و این همه از علاقه او به فلسفه اصالت وجود،موضوعات روحانی و عرفانی، بودا و فلسفه هندو، که در آثار او مشهود می باشد، ناشی می شود.
هسه در آثار خود نمایاندن و معرفی اضداد را با انتخاب دو سرشت کاملاً مختلف که ، هر دم به یکدیگر نزدیک می شوند، به عهده می گیرد که سرانجام با یکدیگر همگام و هماهنگ می شوند و از دو طریق مختلف به یکجا می رسند.او برخلاف بسیاری از نویسندگان که به بشر جدا از عالم طبیعت اعتقاد دارند و به هر تغییر شکل طبیعت برحسب فنون علمی می نگرند، راه شناخت تدریجی بشر را در ارتباط با عالم خلقت می داند.
اثر حاضر، سیذارتا، از مهم ترین آثار او بشمار می آید.سیذارتا، پسر برهمنی است که از پی یافتن حقیقت کلی، خانه و خانواده را ترک می کند و با دوستی همسفر می شود.او در ابتدای راه به یکی از پیشوایان دین برمی خورد که برای رسیدن به مقصود به او درس ریاضت و زهد می دهد.اما او از این طریق احساس آرامش روحی نکرده، پس به راه خویش ادامه می دهد تا به فردی برمی خورد که چهره نورانی اش بلافاصله سیذارتا را تحت تاثیر قرار داده و در وجود او که به بودا معروف است، راهنمای خویش را می یابد و ...
از دیگر آثار مهم هرمان هسه می توان به بازی مهره شیشه ای، دمیان و گرگ بیابان اشاره کرد.شایان ذکر است که سایر آثار این نویسنده توسط انتشارات اساطیر به چاپ رسیده است.