ارد بزرگ : هيچ دوستي بهتر از تنهايي براي اهل انديشه نيست . كنفسيوس : تاوقتي توقف نكرده ايد ، مهم نيست چقدر آهسته حركت مي كنيد . نيوتن : كسي كه فكر نمي كند ، به ندرت دم فرو مي بندد . مارك تواين : صديق ترين ، بي توقع ترين ، مفيدترين و دائمي ترين رفيق براي هر كسي كتاب است . سهراب سپهري : بهترين چيز رسيدن به نگاهي است كه از حادثه عشق تر است . پائولو كوئليو : هر جا به جستجوي خداوند برخيزي ، او را در همان جا خواهي يافت . محمود دولت آبادي : هنر با عشق شروع مي شود ، با سختي ادامه پيدا مي كند و با درد و رنج به پايان مي رسد . گاليله : هرگز مردي ولو بسيار نادان را نديدم كه از وي چيزي نتوانسته‌ام بياموزم . چارلي چاپلين : در دنيا جاي كافي براي همه هست ، پس بجاي اينكه جاي كسي را بگيري سعي كن جاي خودت را پيدا كني . هميلتون : بر روي زمين چيزي بزرگتر از انسان نيست و در انسان چيزي بزرگتر از فكر او .

۱۳۹۰ اردیبهشت ۲۰, سه‌شنبه

معرفی کتاب:لب لباب مثنوی

"لب لباب مثنوی"،عنوان کتابی است تالیف مولانا ملا حسین کاشفی،به اهتمام و تصحیح حاج سید نصرالله تقوی و مقدمه ای کوتاه از استاد سعید نفیسی که انتشارات اساطیر به تازگی چاپ پنجم این اثر را روانه بازار نشر نموده است.
ملا حسین کاشفی،همان گونه که از نام کتاب پیداست،منتخباتی از مثنوی معنوی حضرت مولوی را بر حسب معانی و با افزودن اشارتی به مقصود شاعر در آغاز هر قسمت مرتب نموده است .این کتاب مشتمل بر 3عین(فصل) و 16نهر(بخش)می باشد.این ३ عین به ترتیب به مباحث شریعت،طریقت و حقیقت پرداخته است .نکته شایان ذکر جدای از انتخاب دقیق و حساب شده اشعار که نمایی از سیر و سلوک نهفته در مثنوی معنوی را به نمایش می گذارد،چیدمان این فصول و بخش ها می باشد که در درجه اول بیانگر شیوه اندیشیدن حضرت مولوی و دوم پیروی ملا حسین کاشفی از مشارالیه و اندیشه او که هدف نهایی را حقیقت و راه رسیدن به آن را گذر از شریعت به عنوان پوسته اولیه و استفاده از مرکب طریقت به عنوان تنها راه وصول به حقیقت می داند.

مولانا ملا حسین واعظ سبزواری یا ملا حسین کاشفی سبزواری از نویسندگان،علما و وعاظ ایرانی قرن نهم قمری بود.وی در تفسیر،حدیث،عرفان و ادب متبحر و دارای تالیفاتی در این حوزه ها و البته علوم غریبه می باشد.از جمله آثار وی:انوار سهیلی،اخلاق محسنی،اسرار قاسمی در علوم غریبه و روضه الشهدا و مواهب علیه در تفسیر می باشند.ایشان معاصر امیر علیشیر نوایی بوده اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر