ارد بزرگ : هيچ دوستي بهتر از تنهايي براي اهل انديشه نيست . كنفسيوس : تاوقتي توقف نكرده ايد ، مهم نيست چقدر آهسته حركت مي كنيد . نيوتن : كسي كه فكر نمي كند ، به ندرت دم فرو مي بندد . مارك تواين : صديق ترين ، بي توقع ترين ، مفيدترين و دائمي ترين رفيق براي هر كسي كتاب است . سهراب سپهري : بهترين چيز رسيدن به نگاهي است كه از حادثه عشق تر است . پائولو كوئليو : هر جا به جستجوي خداوند برخيزي ، او را در همان جا خواهي يافت . محمود دولت آبادي : هنر با عشق شروع مي شود ، با سختي ادامه پيدا مي كند و با درد و رنج به پايان مي رسد . گاليله : هرگز مردي ولو بسيار نادان را نديدم كه از وي چيزي نتوانسته‌ام بياموزم . چارلي چاپلين : در دنيا جاي كافي براي همه هست ، پس بجاي اينكه جاي كسي را بگيري سعي كن جاي خودت را پيدا كني . هميلتون : بر روي زمين چيزي بزرگتر از انسان نيست و در انسان چيزي بزرگتر از فكر او .

۱۳۹۱ شهریور ۱۶, پنجشنبه

معرفی کتاب : بیست مقاله قزوینی جلد اول و دوم

کتاب حاضر، بیست مقاله قزوینی ، که سال های بسیار دور در قالب دو کتاب مجزا (دو جلد) و به کوشش استاد ابراهیم پورداود و استاد عباس اقبال آشتیانی منتشر شده بود،توسط انتشارات اساطیر و در قالب یک جلد به زینت طبع آراسته گردیده است. این کتاب در بر گیرنده مقالاتی از میرزا محمد خان بن عبدالوهاب قزوینی است. موضوع این مقالات ادبی،تاریخی و کتابشناسی می باشد و اهمیت آنها تا بدانجا بود که استاد پورداود در بمبئی مبادرت به چاپ جلد نخست و بعد ها استاد عباس اقبال جلد دوم آن را منتشر ساخت.
محمد بن عبدالوهاب بن عبدالعلی قزوینی معروف به علامه قزوینی از محققان و دانشمندان معاصر که در سال  1256 هجری شمسی در تهران متولد شد. تحصیلات متداول را مانند صرف و نحو، فقه ، کلام و حکمت نزد علماء زمان  خود: حاج شیخ فضل الله نوری، حاج شیخ علی نوری، ملا محمد آملی، شیخ هادی نجم آبادی، میرزا حسن آشتیانی و ادیب پیشاوری آموخت. او در سال 1284 هجری شمسی به لندن رفته و در آنجا با ادوارد براون، آمدروز و بون آشنا گشت. در سال 1290 برای مطالعه نسخه های فارسی، خصوصا نسخه های کتاب جهانگشای جوینی به پاریس رفته و با خاورشناسان فرانسوی از قبیل باربیه دومنار و کلمان هوار آشنا شد. او در آنجا با علی اکبر دهخدا ملاقات کرد و در ایام اقامت در آنجا هم صحبت او بود.در ایام جنگ جهانی اول با حسینقلی خان نواب به برلین رفت و تا پایان جنگ در آنجا ماند و دوباره به پاریس مراجعت نمود. او در آبرلینبا زاخاو، میتووخ و هارتمان آشنا شد.او در نهایت به تهران بازگشت و به کار تصحیح متون پرداخت. علامه قزوینی در ادب فارسی ،زبان عرب،تاریخ و کتاب شناسی تبحر فراوان داشت .وسعت اطلاعات و آشنایی او با طرز کار محققین اروپایی او را در امر تصحیح علمی متون و تحقیق سرآمد معاصران خود ساخته بود.از جمله آثار او می توان به تصحیح و تشحیه کتب : لباب الالباب عوفی، المعجم فی معائیر اشعار العجم، چهار مقاله عروضی، مرزبان نامه، تاریخ جهانگشای جوینی، شد الازار و دیوان حافظ اشاره کرد.علاوه بر این آثار یادداشت ها و مقالاتی نیز از او بر جای مانده است. 
در خاتمه شایان ذکر است که دیوان حافظ تصحیح علامه قزوینی و مقالات علامه قزوینی در 5 جلد پیش تر به کوشش عبدالکریم جربزه دار، توسط انتشارات اساطیر منتشر شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر