ارد بزرگ : هيچ دوستي بهتر از تنهايي براي اهل انديشه نيست . كنفسيوس : تاوقتي توقف نكرده ايد ، مهم نيست چقدر آهسته حركت مي كنيد . نيوتن : كسي كه فكر نمي كند ، به ندرت دم فرو مي بندد . مارك تواين : صديق ترين ، بي توقع ترين ، مفيدترين و دائمي ترين رفيق براي هر كسي كتاب است . سهراب سپهري : بهترين چيز رسيدن به نگاهي است كه از حادثه عشق تر است . پائولو كوئليو : هر جا به جستجوي خداوند برخيزي ، او را در همان جا خواهي يافت . محمود دولت آبادي : هنر با عشق شروع مي شود ، با سختي ادامه پيدا مي كند و با درد و رنج به پايان مي رسد . گاليله : هرگز مردي ولو بسيار نادان را نديدم كه از وي چيزي نتوانسته‌ام بياموزم . چارلي چاپلين : در دنيا جاي كافي براي همه هست ، پس بجاي اينكه جاي كسي را بگيري سعي كن جاي خودت را پيدا كني . هميلتون : بر روي زمين چيزي بزرگتر از انسان نيست و در انسان چيزي بزرگتر از فكر او .

۱۳۹۰ دی ۱۰, شنبه

معرفی کتاب:ناسخ التواریخ،تاریخ قاجاریه دوره 4 جلدی/تصحیح و تحشیه استاد جمشید کیان فر

مجموعه 4 جلدی ناسخ التواریخ،قاجاریه،عنوان کتابی است تالیف محمد تقی لسان الملک سپهر با تصحیح و تحشیه استاد جمشید کیان فر که انتشارات اساطیر آن را منتشر نموده است.

"ناسخ التواریخ" تاریخ عمومی مفصلی است به قلم میرزا محمد تقی خان لسان الملک سپهر و فرزندش عباسقلی خان سپهر که تحریر آن در زمان محمد شاه و به دستور وی آغاز و در عهد ناصرالدین شاه به پایان رسید. در این مجموعه، تاریخ از دوران قبل از هبوط آدم آغاز و مجلدهایی از آن به ذکر احوال پیامبران و امامان اختصاص داشته و در ادامه تاریخ ایران قبل و بعد از اسلام را با استفاده از آثار مورخان سلف در قالب نثری ساده اما پخته و زیبا به رشته تحریر درآمده است.

پس از درگذشت محمد تقی لسان الملک،به دستور ناصرالدین شاه،فرزندش عباسقلی خان ماموریت یافت تا همراه برادرش میرزا هدایت خان به اتمام ناسخ التواریخ بپردازد واز این رو مجلداتی از آن ،از جمله شرح حال حضرت زینب کبری،امام سجاد و امام محمد باقر را تالیف نموده است.
این بخش از مجموعه ناسخ التواریخ،همانگونه که از نام آن مشخص است،به تاریخ قاجاریه اختصاص دارد.جلد نخست آن از آغاز تا پایان سلطنت فتحعلی شاه قاجار را ( شامل اصل و نسب قاجاریه،چگونگی به قدرت رسیدن قاجاریه،ظهور آقا محمد خان قاجار و تاسیس سلسله قاجار و سلطنت فتحعلی شاه قاجار) در بر می گیرد.جلد دوم این مجموعه به شرح سلطنت محمد شاه قاجار از 1250 تا 1264 قمری، که سال مرگ محمد شاه قاجار است،پرداخته است.جلد سوم نیز شرح سلطنت ناصرالدین شاه قاجار از جلوس به تخت سلطنت،از 1264 تا 1274 قمری،را در بر می گیرد.و در نهایت جلد چهارم نمایه مفصلی است که دسترسی به موضوعات مورد نظر را بسیار آسان نموده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر