ارد بزرگ : هيچ دوستي بهتر از تنهايي براي اهل انديشه نيست . كنفسيوس : تاوقتي توقف نكرده ايد ، مهم نيست چقدر آهسته حركت مي كنيد . نيوتن : كسي كه فكر نمي كند ، به ندرت دم فرو مي بندد . مارك تواين : صديق ترين ، بي توقع ترين ، مفيدترين و دائمي ترين رفيق براي هر كسي كتاب است . سهراب سپهري : بهترين چيز رسيدن به نگاهي است كه از حادثه عشق تر است . پائولو كوئليو : هر جا به جستجوي خداوند برخيزي ، او را در همان جا خواهي يافت . محمود دولت آبادي : هنر با عشق شروع مي شود ، با سختي ادامه پيدا مي كند و با درد و رنج به پايان مي رسد . گاليله : هرگز مردي ولو بسيار نادان را نديدم كه از وي چيزي نتوانسته‌ام بياموزم . چارلي چاپلين : در دنيا جاي كافي براي همه هست ، پس بجاي اينكه جاي كسي را بگيري سعي كن جاي خودت را پيدا كني . هميلتون : بر روي زمين چيزي بزرگتر از انسان نيست و در انسان چيزي بزرگتر از فكر او .

۱۳۹۰ آذر ۲۵, جمعه

معرفی کتاب:اساطیر خاور نزدیک(بین النهرین)

"اساطیر خاور نزدیک" ،عنوان کتابی است تالیف جان گری با ترجمه محمد حسین باجلان فرخی که انتشارات اساطیر آن را منتشر نموده است.
بطور کلی در پژوهش های مرتبط با اسطوره شناسی قاره ها یا ملل گوناگون برخی اسطوره ها از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشند و گویای نگرشی دینی هستند. برخی دیگر از اهمیت کمتری برخوردار و کاملا تخیلی و ساختگی می باشند.اما به نظر می رسد که تمامی این اسطوره ها به دلیل ارزش و پایگاه اجتماعی شان می بایست که مورد توجه قرار بگیرند.
غالب اسطوره ها از چگونگی پیدایش پدیده هایی چون جهان،انسان،حیوانات خاص ، پاره ای باورها و قهرمانان مردمی،موجودات فوق طبیعت،خدایان و نیاکان سخن می گویند.اسطوره ها داستانها یی برگرفته از تخیلات آدمی است که گاه ژرف و عمیق و گاه ساده در بر دارنده حقیقتی هستند هرچند که جزئیات آنها حقیقت نیست.روانشناسی چون یونگ معتقد است که "اساطیر نه افسانه ای حقیر و پوچ بلکه وسیله ای است برای رسیدن ژرف ترین بیم و امید های انسان و می بایست که در جهت شناخت سرشت آدمی مورد مطالعه قرار گیرند.
خاور نزدیک یا شرق نزدیک یا بین النهرین ، ناحیه ای در آسیای غربی در امتداد رودهای دجله و فرات  و بین آنها می باشد.این ناحیه مشتمل بر است بر ترکیه،قبرس،سوریه،لبنان،اسراییل،اردن،عربستان،ایران و عراق.اگر چه مصر به لحاظ جغرافیایی خارج از این ناحیه است اما گاه آن را جزء خاور نزدیک بشمار آورده اند.اصطلاح خاورنزدیک سابقاً به ممالک شبه جزیره بالکان به انضمام آسیای جنوب غربی اطلاق می شد.قسمت جنوبی بین النهرین مهد تمدن بشر بوده و در همین جاست که شهرهای باستانی اریدو،اور،لارسا،لاگاش،نیپور،اکد و بابل پیدایش یافت.در زمان های بسیار دور بین النهرین متشکل از شهرهای بسیار بود.اما بیشتر آن شهر ها در جنگ های حموربی از بین رفتند و در نهایت دو دولت آشور(در بین النهرین علیا) و بابل(در بین النهرین سفلی) پدید آمدند.
کتاب حاضر نخست به بررسی جنبه های اساطیری میان رودان و دین و شهریاران آن پرداخته است.سپس سرزمین کنعان و جنبه های اسطوره ای آن را بررسی کرده و در نهایت به پیشینه و تاریخ عبرانیان و اسطوره های آنان می پردازد.بنابراین می توان کتاب حاضر را منبعی در جهت آشنایی با اساطیر آشوری،بابلی و یهودی دانست.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر