ارد بزرگ : هيچ دوستي بهتر از تنهايي براي اهل انديشه نيست . كنفسيوس : تاوقتي توقف نكرده ايد ، مهم نيست چقدر آهسته حركت مي كنيد . نيوتن : كسي كه فكر نمي كند ، به ندرت دم فرو مي بندد . مارك تواين : صديق ترين ، بي توقع ترين ، مفيدترين و دائمي ترين رفيق براي هر كسي كتاب است . سهراب سپهري : بهترين چيز رسيدن به نگاهي است كه از حادثه عشق تر است . پائولو كوئليو : هر جا به جستجوي خداوند برخيزي ، او را در همان جا خواهي يافت . محمود دولت آبادي : هنر با عشق شروع مي شود ، با سختي ادامه پيدا مي كند و با درد و رنج به پايان مي رسد . گاليله : هرگز مردي ولو بسيار نادان را نديدم كه از وي چيزي نتوانسته‌ام بياموزم . چارلي چاپلين : در دنيا جاي كافي براي همه هست ، پس بجاي اينكه جاي كسي را بگيري سعي كن جاي خودت را پيدا كني . هميلتون : بر روي زمين چيزي بزرگتر از انسان نيست و در انسان چيزي بزرگتر از فكر او .

۱۳۸۹ آذر ۶, شنبه

معرفي كتاب : ديوان اثيرالدين آخسيكتي

كتاب حاضر،همانطور كه از نام آن پيداست،ديوان اشعار اثيرالدين آخسيكتي مي باشد كه مرحوم دكتر ركن الدين همايون فرخ ضمن افزودن شرح حال مفصل و مقايسه ايشان با شاعران معاصر و بيان نظرات برخي از بزرگان ادب فارسي درباره ايشان،متن اشعار را از مقايسه هست ديوان و منتخب و دو جنگ گردآوري،تصحيح و مقابله نموده است و انتشارات اساطير به تازگي آن را منتشر نموده است.
اثير الدين آخسيكتي شاعر پارسي گوي معروف قرن ششم ه.ق و منسوب به آخسيتك از فرغانه مي باشد.او در شعرش خود را "اثير" و "اثير آخسيكتي" ناميده،ليكن تذكره نويسان از او با نام اثيرالدين آخسيكتي نام برده اند.او رياضي،حكمت،طب،نجوم،منطق،فقه،اصول،كلام مي دانسته و بر ادبيات عرب تسلط داشته است.اثيرالدين در قالب هاي شعري قصيده،غزل،قطعه و رباعي شعر مي سروده است.شعر اثير،همانطور كه شيوه رايج روزگار او بوده،برخوردار از مغلق گويي،استعمال لغات مهجور عربي و فارسي و به كار بردن اصطلاحات فلسفي،حكمي،نجوم و الهيات مي باشد.هرچند كه اثير كوشيده تا آنجا كه مقدور بوده خود را از اين قيد برهاند و سخن خود را با زباني ساده بيان دارد.سبك اثير تركيبي از سبك خراساني و عراقي مي باشد.او با تلفيق جلال و شكوه و طنين سبك خراساني با لطافت و رواني و ملاحت سبك عراقي،سبك جديدي را به وجود آورده كه بسيار دلنشين و مطبوع است.او از استعارات و تشبيهات و معاني دور از ذهن خصوصا در غزل سرايي دوري نموده است.به نظر مي رسد اثير از برخي شعرا چون خاقاني،انوري ابيوردي و سنايي متاثر بوده است.او خصوصا در غزل پيرو نحوه تفكر عرفاني سنايي غزنوي مي باشد.و در پايان رباعي از اثيرالدين:
دل،بر تو بدل،نمي گزيند،چه كنم
جزء با غم تو،نمي نشيند،چه كنم
وين ديده كه امروز تورا مي بيند
فردا ،كه مبادا كه نه بيند،چه كنم

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر