ارد بزرگ : هيچ دوستي بهتر از تنهايي براي اهل انديشه نيست . كنفسيوس : تاوقتي توقف نكرده ايد ، مهم نيست چقدر آهسته حركت مي كنيد . نيوتن : كسي كه فكر نمي كند ، به ندرت دم فرو مي بندد . مارك تواين : صديق ترين ، بي توقع ترين ، مفيدترين و دائمي ترين رفيق براي هر كسي كتاب است . سهراب سپهري : بهترين چيز رسيدن به نگاهي است كه از حادثه عشق تر است . پائولو كوئليو : هر جا به جستجوي خداوند برخيزي ، او را در همان جا خواهي يافت . محمود دولت آبادي : هنر با عشق شروع مي شود ، با سختي ادامه پيدا مي كند و با درد و رنج به پايان مي رسد . گاليله : هرگز مردي ولو بسيار نادان را نديدم كه از وي چيزي نتوانسته‌ام بياموزم . چارلي چاپلين : در دنيا جاي كافي براي همه هست ، پس بجاي اينكه جاي كسي را بگيري سعي كن جاي خودت را پيدا كني . هميلتون : بر روي زمين چيزي بزرگتر از انسان نيست و در انسان چيزي بزرگتر از فكر او .

۱۳۹۰ خرداد ۲۶, پنجشنبه

معرفی کتاب:ناسخ التواریخ ،زندگانی حضرت زینب کبری

مجلد هجدهم از مجموعه "ناسخ التواریخ" درباره زندگانی حضرت زینب کبری با عنوان فرعی "طراز المذهب" ،تالیف عباسقلی خان سپهربا تصحیح و تحشیه استاد جمشید کیان فر، توسط انتشارات اساطیر به زینت طبع آراسته گردید.

"ناسخ التواریخ" تاریخ عمومی مفصلی است به قلم میرزا محمد تقی خان لسان الملک سپهر و فرزندش عباسقلی خان سپهر که تحریر آن در زمان محمد شاه و به دستور وی آغاز و در عهد ناصرالدین شاه به پایان رسید. در این مجموعه، تاریخ از دوران قبل از هبوط آدم آغاز و مجلدهایی از آن به ذکر احوال پیامبران و امامان اختصاص داشته و در ادامه تاریخ ایران قبل و بعد از اسلام را با استفاده از آثار مورخان سلف در قالب نثری ساده اما پخته و زیبا به رشته تحریر درآمده است.

پس از درگذشت محمد تقی لسان الملک،به دستور ناصرالدین شاه،فرزندش عباسقلی خان ماموریت یافت تا همراه برادرش میرزا هدایت خان به اتمام ناسخ التواریخ بپردازد واز این رو مجلداتی از آن ،از جمله شرح حال حضرت زینب کبری،امام سجاد و امام محمد باقر را تالیف نموده است.

این مجلد از دو حیث قابل تامل و توجه می باشد.نخست به لحاظ تاریخی چرا که تا کنون چنین کتاب جامعی درباره شرح حال حضرت زینب کبری در دست نبوده است.دوم به لحاظ فلسفی چرا که مولف آنجا که به بیان مراتب علم و مقامات نفسانیه حضرت می رسد،وی را ملهمه و محدثه که بواسطه فرشتگان ادراک خبر و حدیث می کند و علمش را از نوع علوم لدنیه و آثار باطنیه می داند و این بدان معنی است که ایشان بلاواسطه از خداوند کسب فیض می کردند.لیکن با توجه به اینکه هر فردی دارای چنین مرتبتی که بدون واسطه از عقل کل کسب فیض کند، نخواهد شد و نفوس قدسیه و ارواح مخصوصه لازم می باشد،مولف به بیان اقسام نفس و مساله روح می پردازد.

در پایان ذکر این نکته لازم است که پیشتر بخش هایی از این مجموعه درباره زندگانی پیامبر اسلام( 5جلد)،خلفا(4جلد)،زندگانی حضرت علی(7جلد)،زندگانی حضرت فطمه زهرا و بخش مربوط به تاریخ دوره قاجاریه با تصحیح و تحشیه جمشید کیان فر،توسط انتشارات اساطیر چاپ شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر