ارد بزرگ : هيچ دوستي بهتر از تنهايي براي اهل انديشه نيست . كنفسيوس : تاوقتي توقف نكرده ايد ، مهم نيست چقدر آهسته حركت مي كنيد . نيوتن : كسي كه فكر نمي كند ، به ندرت دم فرو مي بندد . مارك تواين : صديق ترين ، بي توقع ترين ، مفيدترين و دائمي ترين رفيق براي هر كسي كتاب است . سهراب سپهري : بهترين چيز رسيدن به نگاهي است كه از حادثه عشق تر است . پائولو كوئليو : هر جا به جستجوي خداوند برخيزي ، او را در همان جا خواهي يافت . محمود دولت آبادي : هنر با عشق شروع مي شود ، با سختي ادامه پيدا مي كند و با درد و رنج به پايان مي رسد . گاليله : هرگز مردي ولو بسيار نادان را نديدم كه از وي چيزي نتوانسته‌ام بياموزم . چارلي چاپلين : در دنيا جاي كافي براي همه هست ، پس بجاي اينكه جاي كسي را بگيري سعي كن جاي خودت را پيدا كني . هميلتون : بر روي زمين چيزي بزرگتر از انسان نيست و در انسان چيزي بزرگتر از فكر او .

۱۳۹۰ تیر ۷, سه‌شنبه

معرفي كتاب:طبقات سلاطين اسلام


"طبقات سلاطين اسلام" ،عنوان كتابي است تاليف استانلي لين پول با ترجمه عباس اقبال آشتياني كه انتشارات اساطير آن را منتشر نموده است.

اين كتاب در بر گيرنده نام سلسله هاي اسلامي و تاريخ جلوس و وفات سلاطين و جداول تاريخي و نسب هاي آنان مي باشد.ضمن اين كه در ابتداي هر سلسله مقدمه اي تاريخي راجع به آن سلسله نوشته شده است.

اين كتاب متشكل از چهارده قسمت مي باشد و محدوده جغرافيايي مورد نظر مولف پس از ذكر خلفاي راشدين،اموي و عباسي،از اسپانيا آغاز و در ادامه از مغرب الاقصي گرفته و به سمت مشرق پيش رفته و با ذكر سلسله هاي اسلامي هندوستان و افغانستان كتاب را خاتمه داده است.از اين رو اين حوزه ها عبارتند از:اسپانيا،آفريقاي شمالي،مصر و شام،يمن،شام و الجزيره،ايران و ماوراالنهر،سلاجقه،اتابكان،جانشينان سلاجقه در مغرب،ايران،ماوراالنهر،هندوستان و افغانستان.

اين كتاب يكي از مشهورترين تاليفات اروپاييان درباره تاريخ ممالك اسلامي است كه به روسي و تركي نيز ترجمه شده.كتاب از يك سو منبع قابل توجهي درباره تاريخ اسلام و از سوي ديگر منبع ارزشمندي درباره تاريخ ايران از قرن سوم تا پنجم و همچنين از قرن هشتم تا قرن سيزدهم مي باشد.

درباره مولف:استانلي ادوارد لين پول،مورخ،باستان شناس و مستشرق شهير انگليسي مي باشد.او تحصيلكرده دانشگاه آكسفورد و سالها در بخش سكه شناسي موزه بريتانيا شاغل و چندين سال نيز در قاهره مشغول تحقيقات باستان شناسي بود.او در فرهنگ و تاريخ اسلام،خصوصا سده هاي نخستين شكل گيري امپراطوري اسلامي،خبره و بيش از پنجاه جلد كتاب و رساله درباره تاريخ و مسكوكات اسلام تاليف كرده است.از جمله آثار وي:فهرست سكه هاي شرقي و هندي در موزه بريتانيا(14جلد)،مورها در اسپانيا،مملكت عثماني،تاريخ امپراطوري مغول در هندوستان،تاريخ مصر قرون وسطايي،هند قرون وسطايي.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر