ارد بزرگ : هيچ دوستي بهتر از تنهايي براي اهل انديشه نيست . كنفسيوس : تاوقتي توقف نكرده ايد ، مهم نيست چقدر آهسته حركت مي كنيد . نيوتن : كسي كه فكر نمي كند ، به ندرت دم فرو مي بندد . مارك تواين : صديق ترين ، بي توقع ترين ، مفيدترين و دائمي ترين رفيق براي هر كسي كتاب است . سهراب سپهري : بهترين چيز رسيدن به نگاهي است كه از حادثه عشق تر است . پائولو كوئليو : هر جا به جستجوي خداوند برخيزي ، او را در همان جا خواهي يافت . محمود دولت آبادي : هنر با عشق شروع مي شود ، با سختي ادامه پيدا مي كند و با درد و رنج به پايان مي رسد . گاليله : هرگز مردي ولو بسيار نادان را نديدم كه از وي چيزي نتوانسته‌ام بياموزم . چارلي چاپلين : در دنيا جاي كافي براي همه هست ، پس بجاي اينكه جاي كسي را بگيري سعي كن جاي خودت را پيدا كني . هميلتون : بر روي زمين چيزي بزرگتر از انسان نيست و در انسان چيزي بزرگتر از فكر او .

۱۳۹۰ تیر ۲۴, جمعه

معرفی کتاب:راسته،آموزه بزشکی مغان


"راسته" ،عنوان کتابی است با افزوده ها و توضیحات استاد رهام اشه که انتشارات اساطیر آن را منتشر نموده است.

"راسته" یکی از متن های پیوسته به روایات پارسی است که در اصل به زبان پهلوی بوده و شامل پرسش و پاسخی است میان موبدان موبد دادار دادخت و پزشکانی از روم در عهد شاهنشاه شاپور شاه اردشیر بابکان که احتمالا توسط ابو معشر بن جهشیار بن مهربان به پارسی برگردانده شده و پس از مدتی توسط ابو نصر معشر بن سروشیار آدرخراد فرخزادان احیاء گردیده است.موضوع این متن درباره مسائل مرتبط با علم روان پزشکی مغان می باشد.

در ادامه رهام اشه،مفهوم "باد جانی"(Vital Wind) را مطرح می نماید و با بهره گیری از متن راسته،جان و باد را یکی می داند.چرا که بر اساس تعالیم هند-ایرانی،زندگی به باد(Vayu)بسته است.چنانچه اگر باد جانی از تن بیرون رود ،تن بی جان می گردد و می میرد.و این باد چیزی جزء نفس الرحمان که ابن عربی مطرح می نماید نیست.آنجا که او نفس رحمانی یا باد جانی را بنیاد و جوهر همه چیز می داند.رهام اشه پاره هایی را نیز از اوپنیشد و دینکرد در جهت نیل به مقصود خود نقل می کند.

اما در مبحث بعدی،رهام اشه مفهوم "فروهر-چهر"(Vital Fire) را مطرح می نماید و صحبت از روان و فروهر می کند و این که روان آدمی کامه مند و اعمالش ارادی است .در حالی که فروهر ،چهره مند است و کارش طبعی و در جهت نیل به این منظور او پاره هایی را از دینکرد نقل می کند.

در پایان نیز او گزیده هایی را از اوپنیشد،دینکرد،زاداسپرم،رساله آثار علوی از ابو حاتم اسفزاری و عرض نامه از بابا افضل کاشانی که همگی در ارتباط با موضوعات پیشین هستند را نقل می کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر