ارد بزرگ : هيچ دوستي بهتر از تنهايي براي اهل انديشه نيست . كنفسيوس : تاوقتي توقف نكرده ايد ، مهم نيست چقدر آهسته حركت مي كنيد . نيوتن : كسي كه فكر نمي كند ، به ندرت دم فرو مي بندد . مارك تواين : صديق ترين ، بي توقع ترين ، مفيدترين و دائمي ترين رفيق براي هر كسي كتاب است . سهراب سپهري : بهترين چيز رسيدن به نگاهي است كه از حادثه عشق تر است . پائولو كوئليو : هر جا به جستجوي خداوند برخيزي ، او را در همان جا خواهي يافت . محمود دولت آبادي : هنر با عشق شروع مي شود ، با سختي ادامه پيدا مي كند و با درد و رنج به پايان مي رسد . گاليله : هرگز مردي ولو بسيار نادان را نديدم كه از وي چيزي نتوانسته‌ام بياموزم . چارلي چاپلين : در دنيا جاي كافي براي همه هست ، پس بجاي اينكه جاي كسي را بگيري سعي كن جاي خودت را پيدا كني . هميلتون : بر روي زمين چيزي بزرگتر از انسان نيست و در انسان چيزي بزرگتر از فكر او .

۱۳۹۰ مرداد ۶, پنجشنبه

معرفی کتاب:اساطیر آفریقا


"اساطیر آفریقا" ،عنوان کتابی است نوشته جئوفری پاریندر با ترجمه محمد حسین باجلان فرخی که انتشارات اساطیر آن را منتشر نموده است.
بطور کلی در پژوهش های مرتبط با اسطوره شناسی قاره ها یا ملل گوناگون برخی اسطوره ها از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشند و گویای نگرشی دینی هستند. برخی دیگر از اهمیت کمتری برخوردار و کاملا تخیلی و ساختگی می باشند.اما به نظر می رسد که تمامی این اسطوره ها به دلیل ارزش و پایگاه اجتماعی شان می بایست که مورد توجه قرار بگیرند.
غالب اسطوره ها از چگونگی پیدایش پدیده هایی چون جهان،انسان،حیوانات خاص ، پاره ای باورها و قهرمانان مردمی،موجودات فوق طبیعت،خدایان و نیاکان سخن می گویند.اسطوره ها داستانها یی برگرفته از تخیلات آدمی است که گاه ژرف و عمیق و گاه ساده در بر دارنده حقیقتی هستند هرچند که جزئیات آنها حقیقت نیست.روانشناسی چون یونگ معتقد است که "اساطیر نه افسانه ای حقیر و پوچ بلکه وسیله ای است برای رسیدن ژرف ترین بیم و امید های انسان و می بایست که در جهت شناخت سرشت آدمی مورد مطالعه قرار گیرند."
قاره عظیم آفریقا ،خصوصا به علت فراوانی قبایل مختلف که هر کدام اسطوره های خاص خود را دارا می باشند،مملو از اسطوره می باشد.اسطوره های مندرج در این کتاب نیز از قسمت های مختلف آفریقا جمع آوری شده است.البته برخی قبایل یقیناً مورد بررسی قرار نگرفته اند.
در کتب مربوط به اسطوره ملل ابتدا اسطوره آفرینش مطرح می شود و این اسطوره در اساطیر بعدی اثر می گذارد.در داستان آفرینش،خالق از خلق مخلوقات لذت می برد و اسطوره بنیادی از آغاز جهان و چگونگی آغاز تاریخ سخن می گوید و سپس از دگرگونی های جهان،ماجراهای انسان،شناختن جنس مادینه،...و سر انجام مرگ
و اما درباره این کتاب:بخش عمده این کتاب به روایات و سرگذشت های مربوط به موجودات فوق طبیعی اختصاص دارد.همچنین در این کتاب به پاره ای از سنت های برجسته و منتخب از برخی قسمت های قاره آفریقا اشاره می شود و در پایان برخی افسانه های شناخته شده نزد آفریقائیان که مربوط به زندگی و پیدایی حیوانات می باشند،ذکر شده اند.این افسانه ها بیانگر نزدیکی انسان با حیوانات و طبیعت می باشند.
در پایان شایان ذکر است که انتشارات اساطیر تا کنون کتاب هایی درباره اساطیر ملل گوناگون به چاپ رسانیده است. از جمله:ایران،ژاپن،چین،هند،مصر،یونان،روم،اسکاندیناوی،خاور نزدیک و کتاب هایی با مضمون اسطوره پژوهی با نام:افسانه های ازوپ،الاغ طلایی،اساطیر جهان در 2جلد،هفت در قلمرو تمدن و فرهنگ بشری

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر